CrossRoad

fredag den 12. november 2010

Jule Mysterie BOW 11 - pap

Så blev det atter fredag og tid til lidt mere papsyning på julemysteriet - og faktisk også afsløringen af, hvad vores mysterie er! Her ses Marias dug efter presning, tilskæring og afpapning.


Men allerførst ugens blokke - 4 stk til juletræer og tilhørende stjernespidser.



Ganske som med hjerteblokkene, skal der være 2 cm fra underkanten af teksten (altså fra de bogstaver der "står på linjen") til kanten af blokken. Derfor har jeg også her tegnet en streg der markere ombukningslinjen mellem stof og pap.


For at sikre mig, at juletræet blev placeret rigtigt, bukkede jeg pappet på den lodrette midterlinje.


Ligeledes bukkede jeg stoffet, så der blev dannet en fold fra juletræets top og ned til hjertets spids. 


Ved at sætte nåle gennem disse linjer på både stof og pap, og samtidig ramme min kantlinje ved teksten, fik jeg alle træer placeret rigtigt. Derefter klippede jeg mellemforet til og rided/limede stoffet på pappet.


Det er ikke nødvendigt at ri om nederste kanter. Det er bare mig, der bedst kan lide det, også selv om jeg ved, at der skal syes videre på maskine.


Sy stjernespidser på juletræerne og du er klar til at samle dugens blokke. Sørg for, at teksten passer hele vejen rundt!!!


Når alle dele er syet sammen, skal arbejdet presses. Alle samlinger skal lægges pænt, så de fylder mindst muligt i det færdige arbejde.


Inden pappet pilles ud, skal sømrummene skæres til. Jeg har planer om, at sy en dobbelt lukkekant på min dug (forklaring og billeder kommer i næste uge), og har valgt at skære mit sømrum ned til 1 cm. Jeg sætter nåle i til at holde stoffet på plads, presser ombukket ud og skærer til. Lad endelig være med at gøre sådan her!


Jeg ved, at Karina vil lave "vendelukning" på sin dug, så der ikke kommer lukkekant på. Også dette kommer der forklaring på senere.

Det er også nu tid til at tænke over hvordan, hvor meget og med hvad, du ønsker at quilte din dug. Jeg har planer om at bruge Valdani perlebomuld fra stitchery til at quilte i min julestjerne og bruge en tilsvarende lys Valdani perlebomuld til at quilte i alle stitcheryblokkene. Hvordan har jeg endnu ikke besluttet, men det bliver at se næste fredag.

God arbejdslyst
Maria

Ang. lukkekant: Hvis du tidligere har syet lukkekant på på maskine, skal du ikke blive nervøs over, om du nu kan gøre det med indadvendte hjørner. Jeg skal nok vise med mange billeder, hvordan det gøres. Har du lyst til at lave en test, kan du finde en vejledning her.


1 kommentar:

  1. Hvor er det altså bare flot. Jeg glæder mig til at få min lavet færdig. Jeg har lavet alle stitchery blokkene og købt stof og pap, så det er bare lige tiden, der mangler.
    Jeg har nu overvejet at "fylde" de yderste trekanter mellem stitcheriet ud med det samme stof, som der er imellem dem. Jeg synes ligesom der mangler noget. Men nu må vi se, det kan også være jeg ombestemmer mig undervejs.

    SvarSlet